Voor een mooie [kinder]tijd
Speelgoed op 19 maanden

Speelgoed op 19 maanden

In ons huis vind je heel weinig traditioneel speelgoed. Hiermee bedoel ik geen geflikker en tjingeltjangel. Persoonlijk vind ik dat soort speelgoed vooral bedoeld voor entertainment en niet per se om dingen te leren. Tenzij het gaat over het duwen op een knopje om licht of geluid te krijgen. Ik wil hiermee geen oordeel vellen over gezinnen waar het wel te vinden is en ook niet zeggen dat zo’n speelgoed nooit leuk is, maar mijn persoonlijke mening is dat het niet per se nodig is.

Dat gezegd zijnde wil ik delen waar er dan wel mee gespeeld wordt. Ik word geïnspireerd door Montessori at home, wat maakt dat ons speelgoed heel netjes en geordend in kasten staat waar onze dochter gemakkelijk bij kan. Kinderen houden van structuur en orde. Het aanbod is beperkt omdat te veel keuze zorgt voor te veel afleiding. We wisselen wel regelmatig af, afhankelijk van de interesses.

Dus wat staat er in haar kast?

Tasje en portefeuille

Onze dochter houdt ervan om met ritsen te spelen en dingen open en dicht te doen. Dit ligt al heel lang in haar kast, maar is nog altijd veel gebruikt. In de portefeuille zitten wat oude klantenkaarten en een pasfoto van mezelf en mijn vriend.
In het zwarte tasje zit een autootje en een armband verstopt.

Sorteerspel

Dit tikte ik op de kop in de plaatselijke Kringwinkel. Ik dacht dat het misschien nog wat te moeilijk ging zijn, maar wilde het toch proberen en eigenlijk lukt het wel. Niet alles even goed, maar ze weet ondertussen dat de roze schijfjes het gemakkelijkst zijn en die zoekt ze er dan eerst tussenuit. Ik laat één voorbeeld van elk op het plankje zitten zodat ze leert naar de kleur en vorm te kijken om te weten waar ze iets moet steken.

Kralen rijgen

Vier kralen en een veter is alles wat je nodig hebt om een rijgspel te maken. Op de uiteindes van de veter plakte ik wat plakband zodat het iets gemakkelijker door de kralen heen gaat.

Vormenstoof

Deze ga ik binnenkort opbergen want er is niet veel interesse voor. Het balletje vindt ze geweldig om weg te gooien omdat het zoveel lawaai maakt, denk ik. De rest wordt niet heel veel aangeraakt. Tijd om te vervangen dus.

Handtrom

Ik zorg ervoor dat er altijd iets van muziekinstrumentje in haar kast zit. Het stokje hoort eigenlijk bij haar xylofoon (die opgeborgen is), maar is ook leuk om mee op de handtrom te slaan.

Hamerbank

Ze gebruikt deze meestal zonder hamer. De staafjes duwt ze met haar vinger of hand door het gaatje. Pas helemaal op het einde gebruikt ze soms de hamer. Ideaal dus om de kracht in haar vingers en hand wat te oefenen.

Stapelspel

Ook deze wordt niet zo heel veel meer gebruikt en is dus aan opbergen toe. De reden dat ik de stapeltoren op deze manier in de kast heb staan en niet als echte toren, is dat er vanuit Montessori wordt aangeraden om een spel niet als klaar te presenteren, maar wel als klaar om te gebruiken.

Wat past bij elkaar?

Een verzameling van (Schleich)dieren en foto’s van de dieren. Dit is bedoeld als taalactiviteit, maar ook om een spelletje te spelen. Ze bekijkt meestal een foto en zoekt dan het dier dat erop staat. Ze legt deze dan bij elkaar.

Naast deze kast hebben we ook een mand met ballen in alle vormen en maten, een mand met Lego Quatro, een loopfiets, een loopwagentje, twee poppen, een boekenkastje en een knutselkast.

Deze post bevat partnerlinks die jou niks kosten.