Ik hou ervan om een plan in mijn hoofd te hebben, een soort van schema dat dient als basis voor een planning. Voor mezelf heb ik dat voor het poetsen bijvoorbeeld en wij maken ook elke week een menu zodat we weten wat er op tafel komt. Ik heb dat nodig om te kunnen functioneren, om te weten dat de dingen die moeten gebeuren ook effectief gebeuren.
Nu ons Juliet halve dagen naar school gaat en ik thuis ben, hebben we elke namiddag samen en heb ik dus bewust nagedacht over wat ik wil doen met haar. Zo wil ik graag elke week bakken, naar het bos of park gaan en iets creatief doen. Dit zijn dingen die we allebei leuk vinden, die we samen doen en die ook ontprikkelend werken na een halve dag op school.
Eén namiddag in de week is vrij van een plan. We kunnen die invullen zoals we willen. Die namiddag wisselt van week tot week, soms komt mijn mama op bezoek, maar de namiddag kan ook gewoon open blijven.
Het zijn ook allemaal activiteiten die geen hele namiddag duren waardoor er nog tijd over blijft om haar haar eigen gang te laten gaan. Sowieso is geen enkele activiteit verplicht. Als ze geen zin heeft om te bakken, doet ze niet mee. Heeft ze echt geen zin om naar het bos te gaan, gaan we niet.
Deze kalender hangt in onze keuken zodat het zeer zichtbaar is voor haar. Voordat ze naar school ging, gebruikte ik die vooral om duidelijk te maken wanneer ze bij wie was. Nu ze naar school gaat, is dat niet meer nodig en is er dus ruimte om de activiteiten weer te geven. Met de wasknijper kan ze van dag tot dag volgen wat er mogelijk is.