De afgelopen dagen waren chaotisch en hebben bij heel wat mensen voor stress gezorgd. We weten niet wat de komende weken of zelfs maanden ons gaan brengen. Ik schreef deze post om mijn ideeën te delen.

Hoe praat je erover met je kind(eren)?

Pas je taal aan aan de leeftijd en leg zeker en vast ook uit wat er gaat veranderen aan de gebruikelijke routines zodat je kind daarover duidelijkheid heeft.

Tegen peuters zeg je zo weinig mogelijk. Peuters staan, net zoals kleuters trouwens, bijna altijd garant voor snotneuzen in deze tijd van het jaar. Leg daarom vooral de nadruk op het leren handen wassen en het leren afvegen van hun eigen neus.

Kleuters kunnen al iets meer informatie aan. Aan onze bijna 3-jarige, die een hoest en snotneus heeft op dit moment, hebben we uitgelegd dat er een virusje is dat veel mensen ziek maakt en dat voor sommige mensen gevaarlijk kan zijn. Daarom is het belangrijk om, opnieuw, de nadruk te leggen op het handen wassen, de neus leren afvegen en niezen of hoesten in hun elleboog. Hou je eigen zorgen voor ‘s avonds wanneer je kind(eren) in bed liggen. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de muren oren hebben met kleuters in de buurt.

Kinderen uit de lagere school kan je ook meer uitleggen over ziek worden en zijn. Zij kunnen eventueel ook mee nadenken over de solidariteit naar anderen toe en hoe jullie als familie de zwakkeren kunnen helpen.

Ook hier kan je nog extra tips lezen over hoe je met je kind praat over het Coronavirus.

Hoe houd je iedereen kalm en veilig?

Ik ben geen zorgkundige dus ik kan geen medisch advies geven, maar ik wil wel even de algemene preventietips nog eens meegeven.

Blijf zelf kalm. Praat (als de kinderen in bed liggen) met mensen over je eigen zorgen, schrijf ze op, mediteer… Wat dan ook, maar probeer zelf kalm te blijven.

Was je handen. En leer je kind(eren) hoe ze dit doen. Minstens 20 seconden, met goed wat zeep en water. Vergeet ook je polsen niet te wassen. Eventueel kan je een liedje aanleren om te zingen tijdens het handen wassen.

Leer ze om in de elleboog te hoesten of niezen. Als ons Juliet hoest zonder haar elleboog voor haar mond te houden, breng ik zelf altijd mijn elleboog naar mijn mond. Ze doet dan spontaan mee. Ondertussen doet ze dit 80% van de tijd zelf.

Volg het advies op dat je krijgt. Vermijd bezoek aan personen die tot de risicogroep behoren. Als je ziek bent, vermijd dan sowieso contact met eender wie. Probeer je kinderen thuis op te vangen in de mate van het mogelijke. Wees solidair met de zwakkeren.

Hoe zorg je ervoor dat iedereen nog leeft binnen vijf weken wanneer je je kinderen thuis opvangt?

Zorg voor een ritme in jullie dagen. Dat zit er waarschijnlijk sowieso in tijdens gewone schooldagen. Probeer daaraan vast te houden en extra ankerpunten toe te voegen aan je dag. Dat kunnen dingen zijn die ze kennen vanop school, maar dat hoeft niet. Bij ons Juliet is het bijvoorbeeld de gewoonte om het fruit allemaal samen buiten op te eten. Dat probeer ik nu ook te doen. Daarnaast kan je bijvoorbeeld ook iets extra doen bij het vieruurtje (ik hou ervan om het tea time te noemen): een spel spelen, boeken lezen… Ik schreef hier meer over onze ochtenden en tea time.

Thuis is thuis; school is school. Maak je niet te veel zorgen over die leerstof. Kies een paar dingen uit die je graag nog wat zou blijven oefenen. Ik denk bijvoorbeeld aan het lezen in het eerste leerjaar, de maaltafels in het tweede, Franse woordjes in het vijfde en zesde … Zoek een leuke manier om dit af en toe te blijven oefenen. Laat het voor de rest los. Door middel van spel leren kinderen vaak nog veel meer dan in een klascontext.

Lees, lees en lees. Dit is het ideale moment om veel (voor) te lezen. Ik persoonlijk kies voor een mix van fictie en non-fictie. Op die manier leren je kinderen, en jijzelf, ook nog dingen bij. Ook leuk om een andere taal te oefenen trouwens.

Haal het creatieve in jezelf boven. Verzamel al het knutselmateriaal dat je maar kan vinden: (gekleurd) papier, verf, kleurpotloden, stiften, stickers, schaar en lijm, strijkkralen, touw, klei … Laat u gaan of bezoek Pinterest voor ideeën.

Doe samen klusjes in huis of in de tuin. Schilder muren, zet planten, maak je eigen moestuin, hou een lenteschoonmaak (ook goed om ziektekiemen weg te werken), kook en bak, … Vooral jonge kinderen vinden zo’n dingen leuk om samen te doen.

Blijf in beweging zodat kinderen hun energie kwijt raken en jij terug energie krijgt. Denk aan yoga. Je kan filmpjes zoeken op Youtube, maar je kan ook yogakaarten bestellen. Hebben jullie een trampoline in de tuin? Hop! ‘t Is het moment om die intensief te gaan gebruiken. Ga wandelen op plaatsen waar er weinig volk is.

Denk na over hoe je schermen gaat inzetten. Het is gemakkelijk, maar niet volgens mij niet de bedoeling dat je kind vijf weken aan een stuk aan een scherm gekluisterd zit. Het is niet slecht dat ze zich ook eens vervelen. Uiteraard kan het wel hier en daar eens film of programma meepikken, maar denk na over hoe je dit in goede banen gaat leiden. Oh ja, videobellen is ook ideaal om contact te houden met bijvoorbeeld grootouders.

En dan nog een lijstje met gratis of goedkope activiteiten die (bijna) ieder kind leuk vindt:

  • kampen bouwen
  • spelletjes spelen
  • koekjes of cake bakken
  • zingen en dansen
  • tekenen, schilderen, knutselen
  • een nieuwe taal leren
  • hindernissenparcours maken met kussens, stoelen, speelgoed…
  • verstoppertje spelen
  • in de tuin spelen
  • verhalen verzinnen (en schrijven, tekenen …)

Hopelijk blijven jullie gespaard van veel leed. We kunnen dit samen aan!