
Ik was zo’n kind dat haar boek meebracht naar de tafel en verder las terwijl ze at. Ja, ook als er andere mensen bij mij aan de tafel zaten. Niet gezellig, ik weet het, maar ik vond het wel leuk! En eigenlijk doe ik nu een beetje hetzelfde met mijn dochters, maar dan op een gezellige manier.
’s Morgens ontbijten we eerst, maar ik ben meestal sneller klaar dan ons Juliet. Dat is het moment dat ik de boeken boven haal. Voordat we allemaal thuis moesten blijven omwille van Corona, waren dat enkel gedichtenboeken. Elke ochtend lees ik het gedicht van de dag uit het boek Ik wou dat ik een vogel was. Daarna lees ik ook nog wat gedichten uit een andere gedichtenbundel. Om ook iets voor ons Louise te doen, lees ik een aantal versjes met gebaren erbij. Wie nog een leuk boek kent voor zulke versjes mag dat laten weten. Het boek dat ik nu heb, is niet helemaal mijn ding, maar ik heb niks beters op dit moment.
Sinds de lockdown deed ik met ons Juliet wat educatieve dingen terwijl we in de voormiddag wat fruit aten. Dat werkte eigenlijk niet omdat ze dan vaak al wat moe aan het worden was. Daarnaast waren het ook vaak spelletjes die we speelden wat dan weer niet zo handig was tijdens het eten. Ik veranderde daarom van tactiek. Op dit moment lezen we ’s morgens na de gedichten ook nog een reeks andere boeken. Meestal hebben ze iets met de natuur te maken. Vorige week lazen we bijvoorbeeld boeken over bijen naar aanleiding van de week van de bij. Deze week heb ik dit boek boven gehaald omdat we binnenkort graag nog eens naar de dierentuin willen gaan.
Ze is nog steeds geïnteresseerd in letters dus uit dit boek lees ik ook elke dag één bladzijde. Als laatste boekje heb ik een Nik-Nakboekje in onze mand zitten. Je hebt die in verschillende talen. Het idee erachter is om kinderen boekjes aan te bieden in hun eigen moedertaal met het Nederlands erbij. Ik gebruik het omgekeerd om haar wat Frans te laten horen. Het is niet zo dat ik actief bezig ben met haar Frans te leren, maar ik lees haar regelmatig een Franstalig boekje voor. Wat ze oppikt, pikt ze op en anders is er ook niks verloren.
Dat is het. Daarna ruimen we alles op en gaan we verder met onze dag. Op die manier doen we toch iets “educatief” op een fijne manier. Het werkt prima voor ons zo!