
Ik deelde onlangs nog eens met welk speelgoed ons Louise speelt, maar wat ons Juliet betreft is het al wel weer even geleden denk ik. Deze week haalde ik de speelgoedkast weg van ons Juliet haar kamer en bracht die naar die van ons Louise. Die slaapt nog altijd bij ons en eigenlijk werd haar kamer al vaker gebruikt om te spelen. Nu heb ik er dus een (tijdelijke) speelkamer van gemaakt.
Dat maakt dat we twee grote speelruimtes hebben in huis: één in onze leefruimte en één boven in de speelkamer. Daarnaast hebben we nog een knutseltafel en -kast in ons bureau.
Neem even een kijkje in onze speelruimtes.
De speelkamer. De bedoeling is om hier zoveel mogelijk speelgoed te zetten dat voor hen allebei kan. Er zijn auto’s met een automat en losse straten. Daarnaast zijn er verschillende soorten blokken, een ballenbaan, poppen en poppenaccessoires, een huis van Duplo en dan nog wat specifiek speelgoed voor ons Louise: een puzzel, bijtringen en rubberen blokken. Wat je op de foto niet ziet, zijn een mand met pluchen knuffels en poppen en een leeshoekje.
De leefruimte. Wat begon met een kleine mat en een mand speelgoed toen ons Juliet een baby was, is nu uitgegroeid tot twee kasten, een rekje, een poppenhuis, een tafeltje met stoeltjes en een Wobbel. Hier spelen de kindjes het vaakst omdat het de centrale plaats is in ons huis. In de kast van ons Juliet staat er nu een pot met kralen, de regenboog van Grimm’s, een puzzel, een telspel, gezelschapsspelletjes, boerderijdieren van Schleich met een tractor, een doos Lego en Magformers.

Op de kast staat een seizoenstafereeltje, de seizoensring en een onze kalender van Grapat. Elke dag verzet ons Juliet de wasknijper op haar weekoverzicht en wordt het poppetje van de dag tevoorschijn gehaald.

Verder is er nog een doos Duplo, een mand met auto’s, een mand met poppenkleertjes en een draagzak, een tasje met poppenspulletjes en een dokterstasje.
De kast van ons Louise verandert het vaakst. Nu zijn er twee grote potten met ballen om van de ene in de andere te steken, een ringstapelaar, een puzzel, een discovery basket met rode spullen, een mandje met een paar houten blokken, pop-up toy, een box met muntjes en een mandje met muziekinstrumenten.

Boeken kunnen uiteraard ook niet ontbreken. Er staan er aan de speelmat van ons Louise en in een rekje vlakbij de zetel. In een dichte kast in ons bureau staat de hele collectie.
In ons bureau staan er nog knutselspullen: kleurpotloden, verf, stickers, klei, verschillende soorten papier, touw …
Dit zijn de plaatsen waar er speelgoed staat, maar eigenlijk spelen ze over het hele huis: klimmen in de zetel, kampen bouwen/naar de winkel gaan/naar de sporthal gaan in de hal, zich verstoppen doorheen het hele huis, sporten in onze sportkamer (ook mijn bureau waar een hometrainer en crosstrainer staan) … ’s Avonds ruimen we allemaal samen op (lees: mama en papa ruimen veel op, Juliet ruimt “iets” op) en dat is dat.
Het belang van spel
Hoe meer ik lees over spelen en hoe meer ik mijn kinderen zie spelen en leren, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat dat echt de belangrijkste taak is van kinderen: spelen. Ze voelen zelf heel goed aan wat ze nodig hebben en steken dat vanzelf wel in hun spel. Onze taak als volwassenen is observeren en geschikt materiaal aanbieden. Zij doen de rest.
Om een voorbeeld te geven: de pop-up toy die je ziet bij ons Louise in de kast, stond daar al eerder. Ze deed toen weinig anders dan de stokjes eruit halen. Ik heb het een tijdje terug opgeborgen en na een tijdje teruggezet. Vanaf het eerste moment begon ze de stokjes er terug in te steken.
Nog een voorbeeld van ons Juliet: ze was altijd meer geïnteresseerd in letters dan in cijfers. Tot een paar weken geleden. Nu telt ze een hele dag door, laat met haar vingers zien hoeveel het is, vraagt of het zo juist is … Vandaar dat ik het telspel, dat ooit al eerder in de kast stond, ook weer boven gehaald heb.
Dit zijn specifieke voorbeelden, maar voorzie zeker ook voldoende materiaal waar ze open ended mee kunnen spelen: iets dat meerdere doelen kan dienen. Kinderen spelen vaak iets na om het te verwerken en zo’n soort speelgoed geeft hen de mogelijkheid om dat te doen.
Wil jij graag weten hoe je jouw huis of speelruimtes vorm geeft op een Montessorimanier? Vanaf nu kan je op eender welk moment instappen in de cursus Montessori thuis. Je leert er over de algemene principes en krijgt praktische voorbeelden voor baby’s, peuters en (jonge) kleuters). Hier vind je meer informatie en kan je ook lezen wat anderen ervan vinden.