
Ik vind dat persoonlijk toch wel een dingetje. Laat je je kind geen tv kijken dan ben je de geitenwollensok. Laat je je kind wel tv kijken dan ben je ouder die niet helemaal lijkt te weten waar hij mee bezig is want tv-kijken is toch niet goed voor je kind? Ik stel het hier nu even zwart-wit, maar zo is het vaak ook in opinieland. Meningen en ideeën over schermtijd zijn heel uiteenlopend en eigenlijk lijkt niemand te weten hoe het nu echt zit.
Hoe pakken wij schermtijd aan?
Laat ik misschien eens vertellen hoe wij het hier aanpakten en aanpakken. Mijn vriend en ik kiezen ervoor om onze kinderen tot hun twee jaar geen scherm te laten gebruiken. Ik ga daar al direct een uitzondering op maken want in deze tijden wordt er veel gebeld (via video) en ons Louise is nog geen twee jaar, maar doet wel gezellig mee. Ook ons Juliet had voor haar twee jaar al wel eens een scherm van dichtbij gezien, vooral om foto’s te kijken bij de grootmoeders. Qua tv is dat geen uitdaging omdat die bij ons sowieso, ook voordat we kinderen hadden, pas ’s avonds op gaat. Voor de rest hebben wij een tablet in huis, die zelden gebruikt werd en dan onze laptops, die ook meestal ’s avonds gebruikt werden en worden. Onze gsm’s, die zijn nog het lastigste omdat we dit zelf overdag veel gebruiken. Toch proberen we hier ook heel duidelijk te maken dat dat geen speelgoed is.
Vanaf haar twee jaar is ons Juliet af en toe eens filmpje beginnen kijken op onze gsm. Meestal was dat een kort liedje. Sinds de lockdown (toen was ze net drie jaar) gebruiken we voor haar onze tablet (die al enkele jaren oud is). Eerst zochten we daar samen wat informatieve filmpjes op, “lazen” we een boekje via Fundels of keek ze naar Boris en Binti in de Ketnet Juniorapp. Nu staat er ook de YouTube Kidsapp op. Met die app heb je verschillende mogelijkheden om content te tonen. Je kan o.a. kiezen om enkel filmpjes te laten zien die je als ouder zelf selecteert. Zo gebruiken wij het. Ik zoek filmpjes voor haar en daaruit kan zij dan kiezen. Het aanbod is beperkt en vaak ook Engelstalig wat jammer is, maar voorlopig is dat geen probleem.
Rond dat schermgebruik hebben we een paar “regels”, al zou ik het zo niet willen noemen omdat het een evidentie is geworden. De tablet wordt niet gebruikt in de voormiddag (tenzij om een dansles te doen of samen iets op te zoeken) en ook niet meer na het avondeten. Meestal zetten we ook een limiet van bijvoorbeeld drie filmpjes die ze mag kijken. Soms doen we dat bewust niet en laten we haar doen.
Waarom pakken we het zo aan?
Waar komt dit allemaal vandaan? Van ergens en nergens, denk ik. Ik vermoed dat er ooit dingen zijn die ik gelezen heb en die ik ergens onbewust onthouden heb. Dan heb ik het bijvoorbeeld over het vermijden van schermen onder de twee jaar. Dat is het officiële advies van Amerikaanse pediaters en wordt door vele landen of organisaties overgenomen. Dat schermgebruik geen goede invloed heeft op je slaap (ook bij volwassenen), is tegenwoordig redelijk bekend dus dat is ook de reden waarom de tablet na het eten niet meer gebruikt wordt. Daarnaast zijn er dingen die ik meegenomen heb uit mijn eigen opvoeding zoals geen scherm in de voormiddag. Dat was bij ons thuis ook een afspraak (behalve op zondagochtend omdat we dan naar Samson mochten kijken).
We willen ook niet dat onze kinderen te veel in beslag genomen worden door schermen en dat ze nog genoeg tijd hebben om (buiten) te spelen en zich op een andere manier te ontwikkelen.
Hoe zit het met mijn eigen schermgebruik?
Naast al deze dingen ben ik me ervan bewust dat onze kinderen nog het meeste leren van ons. Als de oudste naar het toilet gaat, neemt ze tegenwoordig haar gsm (een oud, onbreekbaar exemplaar van mijn vriend) mee. Ik vind dat niet leuk om te zien, maar ik snap wel waarom ze het doet. Daarom laat ik de mijne nu liggen waar hij ligt en ligt er een stapel tijdschriften op het toilet. Ik probeer mijn gsm verder zo weinig mogelijk te gebruiken overdag. ’s Avonds zet ik hem op “niet storen” en op vliegtuigstand. Dat laatste zet ik af als ik opsta, maar “niet storen” blijft opstaan totdat ik de oudste naar school gebracht heb (een uur of negen). Voor die tijd lees ik dus geen berichten of mails en kijk ik ook niet op Instagram.
Webinar schermtijd
Schermen zijn tegenwoordig echt overal. Ik herinner me een keer dat ik met mijn oudste dochter bij de dokter was om bloed te laten trekken. Ze huilde na de prik en we moesten nog even wachten totdat de dokter terug bij ons kwam. De verpleegster, die er ook was, zei toen letterlijk: “Zet maar een filmpje op om haar wat af te leiden hoor.”
En afgelopen week zag ik iemand rijden met naast haar op de passagierszetel een maxi-cosi en een scherm vastgemaakt aan de hoofdsteun van die zetel.
Om nog maar te zwijgen van alle schermpjes die, in betere tijden, op restaurant gebruikt worden. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat niet mag, maar waarbij ik me wel vragen stel over de impact ervan op onze kinderen.
Net om die reden ging ik op zoek naar meer (wetenschappelijke) informatie. Ik zocht vooral naar informatie over mediagebruik bij baby’s, peuters, kleuters en kinderen in het begin van de lagere school. De informatie die ik vond, is heel uiteenlopend: richtlijnen, de invloed op schoolresultaten, andere voor- en nadelen, de rol van ons eigen schermgebruik, hoe je schermen kan gebruiken op een manier die bij jouw gezin past … Ik ben bezig met die informatie te bundelen en geef hier op woensdag 3 februari een webinar over. Wil je graag op de hoogte gehouden worden van verdere concrete informatie dan kan je je hier op de wachtlijst zetten.