Heeft jouw peuter vrij toegang tot teken- en knutselmateriaal? Onze peuter (en kleuter uiteraard) wel. Het geeft haar de vrijheid om het te nemen wanneer ze maar wil en zonder het te moeten vragen. Daardoor worden de materialen veel vaker gebruikt dan wanneer ze in een dichte kast zouden staan. Of dat is toch wat ik denk want wij hebben eigenlijk altijd al teken- en knutselmateriaal vrij ter beschikking gehad. Ik kan dus niet voor en na vergelijken.

Voordat ik ga laten zien wat ons Louise kan gebruiken, wil ik eerst even een paar algemene tips geven. Je gaat later merken dat ik die niet allemaal zelf toepas omdat er ook materialen zijn die de meisjes allebei gebruiken.

Tips om je peuter zijn creativiteit de vrije loop te laten gaan
  • Steek alle materialen voor één activiteit samen in een mandje. Als je je kindje wil laten kleuren dan betekent dat dus dat je een bakje of mandje maakt met daarin papier en kleurpotloden. Wil je je peuter daarnaast ook nog laten schilderen dan maak je opnieuw een mandje of bakje met daarin verf en een penseel maar ook opnieuw papier. Op die manier is het gemakkelijker om je peuter aan de slag te laten gaan dan wanneer hij zelf nog materialen bij elkaar moet gaan zoeken.
  • Zet een klein tafeltje en stoeltje in de buurt van de materialen zodat je kind het materiaal niet te ver rond moet dragen én het ook duidelijk is dat die tafel gebruikt moet/kan worden. Kies een tafeltje dat gemakkelijk afwasbaar is en waarvan het ook niet erg is, moest er toch eens een vlek niet af te wassen zijn.
  • Dat gezegd zijnde: kies zoveel mogelijk materialen die je gemakkelijk kan af- of uitwassen. Op de verpakking van potloden, stiften, verf en inktkussens staat vaak of het wasbaar is.
  • Begin klein en overzichtelijk. Geef niet onmiddellijk alle kleuterpotloden uit de doos, maar begin met een drietal stuks en bouw vandaar verder op. Hetzelfde voor verf, klei, stempels … Ook het aantal activiteiten mag je, zeker in het begin, wat beperken.
  • Het is belangrijk om je kindje te laten onderzoeken hoe de materialen werken. Soms gebruiken ze iets niet zoals wij dat in ons hoofd hebben. Grijp niet onmiddellijk in (tenzij het nodig is om zichzelf of materiaal te beschermen), maar observeer en laat hem vrij spelen.
  • Wij grijpen wel in wanneer er gekleurd wordt op de muur of op meubilair, maar niet wanneer ze op haar handen tekent. Voel zelf waar voor jou de grens ligt, maar wees ook kritisch en denk eens na waarom die grens daar ligt.
  • Naast het tafeltje staat er bij ons een mandje met daarin een spuitbusje water, een fles gevuld met water en vodjes. Op die manier kan je kindje zelf al eens proberen om iets op te kuisen.
  • Voel je je er niet comfortabel bij om verf binnen te laten gebruiken? Misschien is het een optie om een schildersezel in de tuin te zetten en de verf daar te laten gebruiken?

Op dit moment hebben we vijf activiteiten voor onze peuter beschikbaar: tekenen, stempelen, schilderen, boetseren en knippen. Even wat toelichting bij deze activiteiten:

  1. Tekenen. In eerste instantie zijn we gestart met het aanbieden van drie Woody kleurpotloden, maar ons Juliet heeft (in een rekje boven de tafel) toegang tot alle kleurpotloden plus andere kleurpotloden en kleurkrijtjes. Dat had ons Louise al snel door natuurlijk waardoor er nu enkel een bakje staat met daarin A5-papier. Ze neemt daar, in het beste geval, een papier en neemt dan uit het rek een kleurpotlood. Ik zeg in het beste geval omdat ze de laatste paar weken ook heel graag op de muren en kasten tekent. Het voordeel van zo’n Woody kleurpotlood is dat het heel gemakkelijk af te wassen is. Als ik het zie dat ze op de muur kleurt, neem ik haar bij de hand om samen papier te gaan nemen. Dat verwoord ik ook zo. Als het opnieuw niet lukt om op papier te kleuren dan gaan de potloden even aan de kant.
  2. Stempelen. Hoewel ik dus zou aanraden om met een drietal stempels te beginnen, liggen ze bij ons allemaal in de kast. Dat komt omdat ook ons Juliet deze gebruikt.
  3. Schilderen. We gebruiken op dit moment deze verfpenselen van Galt omdat die zo praktisch zijn voor een peuter. Tussendoor, als haar zus schildert, gebruikt ze ook andere soorten verf. Ze kan ook nog altijd op de schildersezel schilderen met water. (Die verfpenselen zijn niet zo gemakkelijk (en goedkoop) meer te verkrijgen. Wij kochten ze een paar jaar geleden in een plaatselijke speelgoedwinkel voor heel wat minder geld.)
  4. Boetseren. Klei ligt standaard in de kast. Daar liggen ook materialen bij, maar die gebruikt ons Louise zelden. Er zijn ook meerdere kleurtjes beschikbaar, maar ook daar kan je er dus eerst voor kiezen om maar één potje klaar te zetten.
  5. Knippen. Dit kan ze nog niet, maar ze vindt de schaartjes van haar zus (die op een veilige hoogte staan) heel fascinerend. Wij hebben een plastic schaartje waar je jezelf onmogelijk mee kan bezeren (en waar je ook maar heel moeilijk papier mee kan knippen). Ze kan dat zelf nemen omdat dat bij het kleigereedschap ligt. We gebruiken dat soms om te leren knippen. Ik maak dan een worstje van klei en help haar dan met dat door te knippen. Verder neemt ze dat vooral als iemand anders een schaar gebruikt. Heel trots is ze dan op haar eigen schaartje.

Het beschikbaar maken van knutsel- en tekenmateriaal, ook voor je peuter, heeft toch wel wat voordelen. Het bevordert de fijne en grove motoriek, is een goede voorbereiding op het leren schrijven en leert een aantal praktische vaardigheden zoals het openen van potjes of doosjes en het opvegen van vuil of vlekken. Daarnaast is het ook leuk om de creativiteit van je kindje te zien (groeien).

De post bevat enkele partnerlinks die jou niks kosten, maar mij een kleine commissie opleveren als je iets koopt.