Of ook niet natuurlijk.
Klinkt contradictorisch? Eigenlijk is het dat ook. Maar laat het me uitleggen.

Ik ging vandaag wandelen met iemand die ik via via leerde kennen en die professioneel wat dezelfde interesses heeft. Enfin, op den duur kwam het gesprek ook op unschooling en hoe je dat dan doet als het gaat over het aanbrengen van leerstof als optellen en aftrekken. Ik zei dat dat volgens mij wel degelijk gaat in mijn betekenis van unschooling. Voor mij betekent het dat je kansen grijpt die zich aandienen in het leven om van daaruit iets betekenisvol te leren. (Volgens Wikipedia betekent het trouwens dit.)
Ik geef even een paar concrete voorbeelden uit ons dagelijks leven:
- Een familielid van ons is op Erasmus naar Ierland. Wij zochten op de wereldkaart en wereldbol op waar Ierland ligt en brachten een boekje mee van de bib over dat land.
- De meisjes hebben een zakje koekjes gekregen van oma en besluiten die koekjes te verdelen.
- Het heeft gehageld (of hagelt nog). Met een potje in de hand verzamelen de meisjes hagelbolletjes die ze vervolgens mee naar binnen nemen. We bekijken die, benoemen het, voelen eraan en laten het staan. Om later tot de conclusie te komen dat het ze gesmolten zijn.
- Terwijl we aan het fietsen zijn, roept mijn dochter vanuit de fietskar: “Kijk daar mama, de p van papa”. Vervolgens maken we er een spel van en gaan we op zoek naar letters.
En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Terwijl mijn dochter wel naar school gaat. Vandaar dus ook de titel: unschoolen als je kind naar school gaat. Want in ieders leven komen er leerkansen voor. Dat betekent niet dat je overal op in moet gaan. Sommige kinderen trekken dat misschien ook niet na een hele dag op school. Maar voor andere kinderen kan het nodig zijn of een duidelijk bewijs geven waarom het één en ander op school geleerd wordt. Het kan dan een motivatie zijn.
Maar hoe doe je dat dan?
- Hou je oren en ogen goed open. Ga op zoek naar kansen in gebeurtenissen of in dingen die je kind zegt. Je kan dit ook letterlijk doen door te kijken of er in de buurt leuke evenementen of activiteiten zijn.
- Ga regelmatig naar de bib en kijk dan ook eens bij de informatieve boeken. Over heel veel uiteenlopende zaken zijn er (eenvoudige) informatieve prentenboeken te vinden.
- Voel aan of je kind er open voor staat of niet.
- Zie het niet als iets extra, maar als een leuke tijd samen. Het is niet de bedoeling dat je juf of meester gaat spelen. Daar hebben ze al één of meerdere exemplaren van hun leven. Het is wel de bedoeling dat je samen iets leuks doet en eventueel zelf ook nog bijleert.
- Betrek je kind bij jouw leven. Natuurlijk niet tot in het detail, maar neem hen mee, laat hen meehelpen. Laat hen kennismaken met de echte wereld.