Een tijdje geleden had ik het met een kennis over unschooling en hoe je dan bepaalde dingen zoals rekenen kan leren. Ik denk dat dat perfect mogelijk is als je je kind de mogelijkheid geeft om te ervaren wat en hoe. Onze oudste gaat naar school, de jongste (nog) niet, maar toch zijn wij hier thuis ook regelmatig met wiskunde bezig. Ik geef je graag enkele ideeën mee.

Tellen
Dit is iets dat, denk ik, nog redelijk voor de hand ligt. Sommige kinderen beginnen uit zichzelf te tellen wanneer ze daaraan toe zijn: de paarden in de wei, druiven, blokken … Wil je dat graag stimuleren dan kan je bijvoorbeeld loose parts voorzien. Grapat heeft er heel wat in z’n assortiment, maar ook stenen, dopjes, kralen, bingoschijfjes … zijn prima. Wil je het graag combineren met het getal zelf? Voorzie dan schijfjes of blokjes (van bv. Rummikub) met getallen of losse getallen.

Ik maakte ooit eens een rekendoosje om in de speelgoedkast te steken. Dat was een doos met vakjes met daarin: getallen, wat loose parts en een kwartetspel met getalbeeld (met vierkantjes zoals op school), het beeld zoals op een dobbelsteen, het beeld met vingers en het beeld van een kaartspel. Dat laatste gebruik ik ook om, voordat er echt geteld wordt, de 1-1 relatie te oefenen: op elk figuurtje moet er één schijfje gelegd worden.
Ook bordspelletjes zijn hier ideaal voor. Je hebt er al voor hele jonge kindjes zoals Dobbelwormpje van Haba en klassiekers als Ganzenbord of Mens erger je niet zijn ideaal voor wat oudere kindjes.
Patronen
Hier zijn (grote) strijkkralen en bordjes heel handig voor. Ook hier beginnen kinderen dit soms vanzelf te doen. Als dat niet het geval is, kan je een aanzet geven door een patroon te starten. Ook loose parts of gewone rijgkralen zijn hier weer heel handig.
Vormen
Bij ons kinetisch zand liggen altijd ruimtefiguren om mee te spelen. Terloops benoemen wij die dan. En in onze knutselkast liggen altijd sjablonen van vierkanten, driehoeken, cirkels en rechthoeken.
Meten

Dit moet niet per se met een lat gebeuren, maar kan ook gaan over het vergelijken van voorwerpen of over “hoe vaak kan een takje nu in die bank?” Als je toch graag met meten aan de slag wilt gaan: wij hebben een tijdje onze zonnebloemscheuten gemeten en in een grafiek gegoten.
Bakken is in wiskundig opzicht ook een hele dankbare activiteit: wegen, inhoud meten, de tijd in de gaten houden, de regel van drie … Allemaal zaken die hierbij aan te pas komen.