De meisjes zijn deze week (overdag) niet thuis. Dat is heel raar en deed me stilstaan bij ons, meestal, fijne zomerritme. Ik zeg zomerritme omdat de seizoenen toch wel kleine verschillen met zich meebrengen. Ik wil vandaag graag met je delen hoe onze dagen er zo ongeveer uitzien.

Als we ’s morgens wakker worden, knuffelen we eerst wat terwijl ik een stukje in een non-fictie boek lees. Ik vind het belangrijk om ’s morgens wat tijd aan mezelf te besteden omdat het er anders niet van komt. Voor mij betekent dat lezen, bewegen (pilates, joggen of yoga), mediteren of affirmaties zeggen en mijn visionboard bekijken met een inspirerend lied op de achtergrond. Meestal volgt er dan een (koude) douche. Dat mag je letterlijk nemen. Eenmaal beneden schrijf ik in mijn Geluksboekje en trek ik een kaart. De meisjes spelen ondertussen, doen zelf iets van beweging met filmpjes van Biba en Loeba of Sarah, nemen zelf al iets om te ontbijten …
Na het ontbijt maken de meisjes zich klaar of spelen ze terwijl ik opruim en een wasje insteek. Meestal is dit ook het moment dat ik naar onze kippen ga en door de moestuin loop. De meisjes volgen meestal.

Tijd voor de ochtendmand: een mandje met verschillende soorten boeken, spelletjes en werkboekjes. De meisjes kiezen ieder om de beurt iets uit hun mandje en ik lees voor. Hier zijn we minstens een uur mee zoet. Soms is de jongste dochter het tegen dan beu en gaat ze spelen. We sluiten de ochtendmand af met een rondje van ideeën om die dag te doen. Ik noteer dat en ruim daarna de hele boekenstapel op. Soms spelen de meisjes, soms kunnen ze niet wachten om aan hun ideeën te beginnen en doen ze dat.
Na de lunch hebben we een gezamenlijk leesmomentje. Dat is nieuw. Tot een paar weken geleden keken ze wat filmpjes op de tablet na het eten. Maar ik merkte dat ze soms nog niet echt klaar waren met eten en toch al naar die tablet gezogen werden. We hebben hierover gepraat tijdens een familievergadering en hebben besloten dat ze pas later in de namiddag tablet kunnen kijken. Voor dat moment kunnen ze de tablet wel gebruiken om muziek te spelen of iets op te zoeken. In de plaats van het tabletmoment na het eten, lezen we nu allemaal apart. Ik lees zelf heel graag en maak daar overdag anders geen tijd voor. Denk vooral niet dat we allemaal een uur met een boek in de zetel liggen want dat is niet zo. De meisjes kiezen een boek om te lezen of in te kijken, ik kies een boek en we zetten ons voor ongeveer tien minuutjes om te lezen. Op de regenachtige dagen steken we een kaars aan en blazen we die terug uit als we klaar zijn met lezen.
Meestal is er daarna nog wat tijd voordat het tablettijd is. In die tijd zet ik vaak een kleine invitation klaar: iets om te schilderen, een experiment, ons schrijfmandje… Daar spelen ze mee (of met iets anders) totdat ze op de tablet de filmpjes mogen kijken. Die filmpjes zijn door mij geselecteerd en meestal min of meer leerrijk en rustig.

De rest van de dag wordt gebruikt om vrij te spelen, binnen en buiten. Er zijn af en toe nog wel “vaste” activiteiten waar we tijd voor maken zoals bakken op maandag, de bib op dinsdag en gedichtentijd op donderdag. Na het avondeten ruimen we op en maken we nog een avondwandelingetje. Daarna is het bedtijd.
Dit is hoe een dag thuis eruit ziet. Niet elke dag is zo want we spreken tijdens de week ook regelmatig af met andere huisonderwijsgezinnen, we maken uitstappen of de meisjes gaan bij de grootouders spelen. Om over hobby’s nog maar te zwijgen.
Hoe dit ritme er gekomen is? Vooral doordat ik dingen merk of ergens tijd voor wil maken. Ik krijg vaak de opmerking dat ik er toch zo goed in slaag om bepaalde activiteiten te blijven volhouden (zoals bv. de wekelijkse bibdag), maar dat kan ik niet als ik daar geen tijd voor maak. Als ik iets wil of als ik merk dat de meisjes ergens nood aan heb, dan zoek ik naar een moment dat dat ingepland kan worden. Als het geen vast moment heeft, gebeurt het niet. En dat moment hoeft niet dagelijks of wekelijks te zijn, maar kan evengoed tweewekelijks of maandelijks zijn. Zolang je het maar ruimte geeft.