Voor een mooie [kinder]tijd
Stephanie Baumers

Mijn verhaal

Ik ben Stephanie Baumers. Ik hou van een simpel leven met mijn gezin, onze (moes)tuin en onze kippen. Voor wie iets van Human Design kent: ik ben een emotionele 6/2 manifestor. Als ik dat kort door de bocht vertaal dan komt het erop neer dat ik me mag laten leiden door mijn emoties, dat ik graag op mezelf ben, dat ik een rolmodel ben voor anderen en dat ik de vrijheid nodig heb om de dingen te doen zoals ik ze wil, ook en vooral als dat betekent dat het anders is dan wat gewoon is. Komt nog bij dat ik anderen wil informeren.
Ik probeerde die dingen een tijdje te combineren in het onderwijs, als zorgcoördinator in een lagere school. Maar dat bleek niet eenvoudig te zijn.

Zeker niet nadat ik mama werd en mijn kijk op de wereld plots 180° draaide.

Ik kwam in aanraking met afgestemd opvoeden, met Montessori thuis, met huisonderwijs. Allemaal zaken die nu meer en meer ingeburgerd raken, maar die dat tot een paar jaar geleden nog totaal niet waren.

In mijn job als zorgcoördinator probeerde ik dingen te veranderen in ons onderwijs. Ook daar deed ik de dingen op mijn eigen manier: met zachtheid, al experimenterend met verschillende manieren van onderwijs en innoverend. Maar daar zijn grenzen aan. En op een gegeven moment waren die bereikt.

Door omstandigheden ging ik na de geboorte van mijn tweede dochter niet terug naar mijn job. Door omstandigheden was er een paar jaar later ineens een opening naar huisonderwijs waar ik dat ervoor nooit voor mogelijk had gehouden, ook al voelde ik een hele grote “ja”.

Die combinatie van ervaring binnen en buiten het klassieke onderwijsveld met mijn out of the box denken gebruik ik graag om anderen te helpen. Om te laten zien dat er ook iets anders mogelijk is.

Ik geloof

  • in zelfgestuurd leren, vanuit intrinsieke motivatie dus.
  • dat het dagelijks leven vol zit met leermomenten als je er maar genoeg aandacht voor hebt.
  • dat huisonderwijs niet voor iedereen is. En dat scholen dus nodig zijn en blijven (maar misschien wel op een andere manier).
  • dat je geen leerkracht moet zijn of pedagogische achtergrond moet hebben om je kind iets te leren.
  • in een rustiger leven, meer op het ritme van je gezin.
  • in meer verbinding, met jezelf, je gezin en de natuur.

Waarom je bij mij moet zijn?

Ik ga een poging wagen want zo’n vragen vind ik lastig.

  • Ik denk graag out of the box. Dat maakt dat ik dingen op een andere manier kan bekijken en soms (creatieve) ingevingen heb.
  • Tegelijk kan ik me heel goed verplaatsen in een ander en vanuit dat standpunt meekijken.
  • De combinatie van ervaring in het klassieke onderwijs, in het huisonderwijs én mijn eigenzinnige manier om naar onderwijs in het algemeen te kijken is een mooie bron om uit te putten.
  • Ik heb het talent om doodgewone situaties om te toveren in een leermoment zonder dat het al te schools aanvoelt (soms ook wel hoor, maar dat probeer ik te beperken). Dat betekent niet dat ik echt alles uit mijn eigen hoed tover. Er is ook veel te vinden, o.a. op Pinterest, en daar haal ik dan ook graag ideeën of inspiratie.
  • Mijn verhaal en gezin zijn niet het jouwe. Wat ik doe en hoe ik dat doe, hoeft niet te zijn want jij wilt/kan/moet doen. Ik zal nooit een copy paste voorstellen van mijn eigen leven, maar net mee nadenken over jouw unieke situatie.