Voor een mooie [kinder]tijd
Huisonderwijs in de praktijk: de voorleesmand

Huisonderwijs in de praktijk: de voorleesmand

Ah boeken. Heel belangrijk voor mij persoonlijk en ook in ons huisonderwijs. Voorlezen doen we elke dag tijdens het avondritueel, maar ook met onze voorleesmand. Dat is letterlijk een mand met daarin boeken over heel uiteenlopende onderwerpen. Vergelijkbaar met het ochtendmandje dat we vroeger hadden, maar dan zonder de spelletjes en activiteiten.

Waarom die voorleesmand er is? Omdat het een mooie kans geeft om informatie over heel wat verschillende onderwerpen tot bij hen te brengen. Ik zie het als mijn taak om hen kennis te laten maken met ideeën, informatie en onderwerpen zodat ze daarna zelf kunnen kiezen wat ze interessant vinden.

Het is één van onze favoriete momenten van de dag en ook een belangrijk onderdeel van ons huisonderwijs. We leren – ik ook- over geschiedenis, de natuur en de wereld, we krijgen inspiratie, we praten en wisselen van gedachten … Heerlijk!

Hoe werkt die voorleesmand?

Zoals ik al zei, is het exact dat wat het zegt: een mand met boeken erin die ik voorlees. Die boeken zijn een mix van (informatieve) prentenboeken en non-fictie boeken. De interesses van de meisjes bepalen de onderwerpen, maar als ik in de bib iets zie dat me interessant lijkt dan steek ik dat er ook in. Meestal zit er ook een langer boek in met hoofdstukken en soms ook een tijdschrift zoals Doremi.

De namiddagen dat we thuis zijn, zetten we ons aan tafel met een snackje en drankje en lees ik een pagina of hoofdstuk uit een aantal boeken. Regelmatig zoeken we extra informatie of afbeeldingen op op het internet of beantwoord ik vragen. Het is zeer waardevol deel van onze dag vind ik persoonlijk.

Voordelen
  • Het is een fijn moment samen.
  • Er zijn zoveel interessante dingen om te leren maar dat maakt het vaak ook overweldigend. De voorleesmand is een ideale manier om veel verschillende topics te bespreken.
  • We hebben interessante gesprekken waar zowel zij als ik vragen stellen, kritisch (leren) denken, verschillende standpunten horen …
  • Nieuwe interesses of ideeën vinden hier vaak hun oorsprong net omdat ik ook boeken meeneem over onderwerpen waar ze nog niks over weten. Als een boek toch niet interessant is, lezen we het ook niet koste wat het kost uit he. Stoppen is een optie.
De kinderen moeten niet stilletjes zitten luisteren

Of ja, liefst wel stilletjes, maar ik bedoel dat ze niet gewoon maar moeten zitten en luisteren. Er zijn ook andere mogelijkheden die wij ook regelmatig toepassen:

  • iets eten en drinken ondertussen
  • tekenen en/of kleuren
  • iets van sensorisch speelgoed
  • handwerk bv. (vinger)haken, borduren, diamond painting …
  • puzzelen
Inspiratie nodig?

In mijn wekelijkse (betalende) nieuwsbrief krijg je elke week een overzicht van de boeken die we de afgelopen week lazen. In de maandelijkse (gratis) nieuwsbrief geef ik een paar ideeën van mogelijke boeken voor de volgende maand.