En dan heb ik het vooral tegen mezelf. Ik weet, uit ervaring, dat het onmogelijk is om een milde, afgestemde, kalme ouder te zijn zonder voor jezelf te zorgen. Als je tegen of over je limiet zit, is het potteke geduld veel sneller leeg. En het emmertje frustratie veel sneller vol.

Ben je moe? Dan is het veel moeilijker om kalm te blijven.
Besteed je geen aandacht aan je eigen interesses? Dan is het veel moeilijker om die door te geven aan je kinderen (moest je dat willen).
Neem je geen tijd voor jezelf? Dan leert je kind niet om dat wel te doen.
Voel je je gefrustreerd omdat je geen tijd hebt (neemt dus) voor je eigen behoeftes? Dan voelt je kind dat maar al te goed aan.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik ben nogal snel diegene die, als een soort martelaar of zo, zichzelf “opoffert” en de me-time opzegt. Tot een paar maanden geleden voetbalde mijn wederhelft waardoor hij regelmatig weg was ‘s avonds. Dat waren net de avonden waarop er lessen yoga georganiseerd werden die ik wel graag wilde doen. Er was alleen geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht om wekelijks een babysit te laten komen voor de kindjes. Het is met andere woorden al jaren geleden dat ik nog een les yoga volgde. Om de één of andere reden gebeurt dat wel vaker. Ik laat mijn grenzen wat me-time betreft nogal snel varen “in het belang van de kindjes”. Zonder mijn eigen belang te vergeten.

Nu ben ik er wel van overtuigd dat er periodes zijn waarin het wat moeilijker is. Ons Louise was en is klein, heeft mij nog vaak nodig (alleen al voor eten) waardoor het moeilijker is om langere tijd weg te gaan. Ook als ze ziek zijn, je financiële problemen hebt, een huis aan het (ver)bouwen bent of weet-ik-veel-wat is de zelfzorg misschien even wat minder aan de orde. Toch denk ik dat het echt nodig is. Als we met onze manier van ouder zijn echt iets willen veranderen in de wereld, kan dat volgens mij alleen maar door ook, en vooral, goed voor onszelf te zorgen. Op die manier hebben we de ruimte om echt de ouder te zijn die we willen zijn én geven we ineens ook een voorbeeld aan onze kinderen.

Zo’n zelfzorg hoeft trouwens ook helemaal niet te betekenen dat je zonder kinderen een hele dag in de sauna gaat hangen. Dat kan natuurlijk én is waarschijnlijk zelfs af en toe ook nodig, maar het kan ook perfect met kinderen. Ik deel even een aantal ideeën voor zelfzorg, die ik zelf al doe of net wat vaker wil doen:

  • Lezen doe ik, heel bewust, dagelijks. Al is het maar voor vijf minuten, maar lezen is voor mij echte zelfzorg. Ik heb altijd een fictie en non-fictie boek liggen waarin ik bezig ben.
  • In de natuur zijn zal, voor de mensen die mij op Instagram volgen, geen verrassing zijn. Wij zijn wekelijks een aantal keren in het bos of park te vinden. Dit is zo’n voorbeeld van zelfzorg dat perfect met kinderen kan. Als ik me grumpy voel, verdwijnt dat in de natuur volledig en ben ik opnieuw de mama die ik wil zijn. Soms blijft dat effect duren als we terug thuis zijn, soms ook niet.
  • Iets met je handen doen zoals naaien, bakken, schilderen, tekenen, klussen, in de tuin werken … Sommige dingen kan je met je kinderen doen, maar vraag je dan wel even af of dat voor jou nog altijd onder zelfzorg valt. Ik kan me voorstellen dat je niet dat gevoel hebt als je de keuken staat te poetsen nadat je samen cake gebakken hebt.
  • Nee zeggen tegen dingen waar je geen zin in hebt. Liefst ook nog zonder je excuses hiervoor aan te bieden. Gaat het via bericht dan ben ik hier nog redelijk goed in, maar in het echte leven vind ik dat een stukje moeilijker.
  • Het huishouden laten voor wat het is. En dat is één ding, maar het moeilijkste daaraan: je er niet schuldig over voelen. Dat vind ik dus gi-gan-tisch moeilijk. Ik vind poetsen echt niet leuk en laat het dus met plezier liggen, maar voel me dan al snel een vuile mie of zo.

Mijn zelfzorg voor deze week: in een nieuw boek beginnen, gaan wandelen in het bos en proberen nog eens iets te naaien.

Kan jij nog wel wat meer ideeën gebruiken? Wil je die graag netjes onderverdeeld zien in de zes types van zelfzorg (fysiek, emotioneel, spiritueel, intellectueel, sociaal en sensorisch)? Vul hieronder snel je e-mailadres in en je krijgt het zo in je mailbox gedropt.

Download jouw cheatsheet

Ik wil graag het document met 30 zelfzorgideeën ontvangen.

    We sturen je geen spam. Je kan je op elk moment uitschrijven.