Voor een mooie [kinder]tijd
Waarom balans niet per se werkt

Waarom balans niet per se werkt

Eerst en vooral: balans op bepaalde punten in het huisonderwijsleven is wel handig. Een balans tussen jouw noden en die van je kind(eren) bijvoorbeeld. Of een balans tussen samen iets doen en alleen iets doen.

woman walking on fence
Photo by Sebastian Voortman on Pexels.com

Wat ik met de titel bedoel is de balans in (leer)domeinen. Kijk, op school is alles onderverdeeld in domeinen waar je op een week tijd een bepaalde hoeveelheid van krijgt: 5 à 6 uurtjes rekenen, 6 à 7 uurtjes Nederlands, 3 uurtjes muzische vorming, 2 uurtjes beweging, 5 à 6 uurtjes buiten spelen (ik bedoel speeltijd ja, reken zelf maar eens), 2 uurtjes godsdienst, 3 uurtjes Frans, 4 à 5 uurtjes wereldoriëntatie. Ongeveer he, maar ge snapt wel wat ik bedoel. Een balans tussen alles zodat er elke week van alles wat gegeven wordt.

Maar weet je wat jammer is? Leren werkt zo niet. Ik was een tijdje terug helemaal zot van Human Design. Nog steeds trouwens, maar weet je wat ik die eerste paar weken deed? Elke vrije moment lezen, noteren en opzoeken over Human Design. Ik zie mezelf nog zitten aan de tafel ’s middags terwijl de meisjes op danskamp waren. Tijdens het eten zat ik daar te lezen en te schrijven. ’s Avonds zat ik in de zetel te lezen en te schrijven.

Hetzelfde met mijn #Likeme-periode. Hele avonden zat ik dat programma te kijken. Ik kon niet wachten tot het weer avond was om verder te kijken. Daarnaast zocht ik informatie op over de acteurs, ik bekeek of beluisterde interviews, keek naar concerten …

Twee voorbeelden van mezelf over hoe ik leer. En ik ben heel zeker weten niet alleen want dat is hoe leren vaak werkt: je ontdekt iets interessant en wil er graag NU alles over weten. Weinig balans dus.

En jawel hoor, ik bied mijn kinderen ook wel een beetje van alles aan in de vorm van onze ochtendmand. Maar zelfs daar hebben ze keuze om erin te steken wat ze interessant vinden en eruit te halen wat ze die dag willen doen. Dat betekent dat de ene dochter soms een halve werkboek ineens invult terwijl de andere dochter een hele week lang wil dat ik zoveel mogelijk voorlees uit een boek.

Los van die ochtendmand hebben ze ook veel vrije tijd om vooral te doen wat ze interessant vinden. Zo zijn er periodes waarin er bijna elke dag gebakken wordt. Dagen waarop er heel veel gelezen wordt. Dagen waarop ze een hele dag buiten zijn. Dagen waarop ze een hele dag dansen. Periodes van gigantische rollenspelen met gigantische verhuizingen van spullen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat ik vooral wil zeggen is dat voldoende vrije tijd en ruimte om interesses na te jagen uiteindelijk zelf wel zorgt voor balans. Alleen niet op een dagelijkse of wekelijkse basis.