The exercises of Practical Life are formative activities, a work of adaptation to the environment. Such adaptation to the environment and efficient functioning therein is the very essence of a useful
education.

Maria Montessori

Practical life activities ofwel dagdagelijkse, praktische taken zijn een vast onderdeel van Montessori (thuis). Ze zorgen ervoor dat een kind zorg leert dragen voor zichzelf en zijn omgeving, zelfstandiger wordt en heel wat motorische vaardigheden leert. En helemaal top is dat iedereen het kan toepassen, ongeacht budget, grootte van het huis of wat dan ook.

Bij ons thuis, en ik denk ook wel bij anderen, merk ik dat ons Juliet, nu 2,5 jaar, al een hele tijd aangetrokken wordt door die praktische taken, vooral als het over het huishouden gaat. Ga ik afwassen, wil ze helpen. Ga ik stofzuigen, wil ze ook. Ga ik dweilen dan staat ze ook te springen. Enfin, huishoudelijke taken zijn, nu nog in ieder geval, populair.

Allemaal goed en wel, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Ik geef je een paar tips.

  • Begin er alstublieft niet aan na een lange dag op het werk. De kans dat je dan nog veel kan verdragen, is meestal niet heel groot. Practical life is heel tof, maar gaat traag en brengt soms wat rommel met zich mee. Kies dus een moment uit dat je allebei uitgerust bent en je pot geduld nog redelijk gevuld is.
  • Brengt me naadloos bij de volgende tip: bepaal voor jezelf wat je wel en wat je niet ziet zitten. Ik kan er tegen als mijn keuken onder water staat na het afwassen, maar dat heb ik al doende geleerd. Zorg ervoor dat je ofwel leert om jezelf erover te zetten ofwel een activiteit kiest die niet gigantisch veel rommel met zich meebrengt.
  • Respecteer het werk van je kind. Als ik stofzuig en dweil, doe ik het hele huis behalve onze bureau. Die mag zij doen. Uiteraard stofzuigt en dweilt ze ongeveer 1m² en blijft de rest onaangeroerd. Ik laat dat ook zo. Als ik gepoetst heb en mijn vriend zou het daarna nog eens opnieuw doen: ik zou not amused zijn.
  • Ons Juliet gebruikt exact dezelfde materialen als mij. Een spons knip ik in twee, de stofzuigersteel zet ik op de kortste stand, van de stok waar onze dweil aan moet (heeft zoiets een naam?) kan ik de bovenkant afhalen, …
  • Zoek een activiteit waar je kind in geïnteresseerd is. Het ene kind zal misschien liever koken dan poetsen of liever de planten water geven dan de wasmachine in te laden. Kijk eens bij welke activiteit ze zelf vragen om mee te mogen doen en laat ze dan ook meedoen.
  • Nodig uit, maar dwing niet. Ik vraag regelmatig of ze zin heeft om mee te doen. Soms is het antwoord nee en dat is ook prima.

Bakken, stofzuigen, dweilen en afwassen zijn hier de populairste activiteiten. Ik schreef al eens eerder over klusjes doen en lijstte ook al eens 28 activiteiten op voor het dagelijkse leven.

Dat gezegd zijnde: in april organiseer ik een mamababbel met als thema autonomie bij kinderen stimuleren. Ik geef praktische tips mee hoe je dit kan aanpakken. Tussendoor en daarna is er tijd om met de andere mama’s ervaringen en ideeën uit te wisselen. Het idee is om er een toffe avond van te maken met geïnteresseerde mama’s, een hapje en een drankje. Zie ik je daar?